#05

Gestió de Pacients i Atenció al Ciutadà

Gestió de Pacients i Atenció al Ciutadà

Aquest any també ens ha mogut un interès genuí per conèixer què ens demana la ciutadania per ser millors; per oferir una assistència adaptada a les seves necessitats, més confortable i que respecti les seves preferències.
Rosa Marín

Direcció de la Unitat d’Atenció al Ciutadà i Gestió de Pacients

Amabilitat, agilitat i participació ciutadana

Aquest 2023 des de la direcció de Gestió de Pacients i Atenció al Ciutadà hem seguit avançant perquè els centres del Consorci Sanitari de l’Anoia esdevinguin un espai amable per a pacients i usuaris.

Per això, ens ha mogut un interès genuí per conèixer què ens demana la ciutadania per ser millors; per oferir una assistència adaptada a les seves necessitats, més confortable i que respecti les seves preferències. En aquest sentit, hem activat grups de pacients, en el marc del Pla Estratègic del CSA 2023 – 2025 i del pla de millora de l’àrea Maternoinfantil, que ens han explicat la seves experiències en primera persona amb l’objectiu de trobar aquells punts susceptibles de treballar i millorar a mitjà termini.

Aquesta línia de treball, la de l’escolta i la proactivitat amb la ciutadania, serà la que marcarà, també, el desenvolupament del Pla d’inversions en infraestructures que el CSA començarà a executar aquest 2024 i que preveu la reforma d’espais com el Bloc Obstètric, les Urgències o l’Hospital de Dia Mèdic, entre d’altres. Totes aquestes remodelacions es faran tenint en compte l’experiència, la veu, dels pacients i, per descomptat, dels professionals de l’organització.

El 2023 ha estat, també, un any clau per aconseguir l’empoderament del rol dels administratius al Consorci Sanitari de l’Anoia. Perquè som una peça clau del sistema i cada dia ho tenim més clar, i això s’ha traduït en l’assistència a jornades i congressos a nivell nacional, però també en la participació i lideratge de projectes d’humanització a l’organització, com el projecte El CSA Sona, per portar música als espais assistencials, o la posada en marxa del comitè d’humanització.

I tota aquesta feina l’hem fet en paral·lel amb la gestió diària de la nostra unitat, vetllant perquè la tramitació vinculada a l’assistència no es converteixi en un factor estressant afegit al procés del pacient. En aquesta línia, hem treballat per millorar les gestions més quotidianes, actualitzant, per exemple, les prestacions del gestor de cues de l’hospital, amb l’objectiu de fer més accessibles pels usuaris tràmits molt freqüents, com la sol·licitud de justificants de visita per a pacients i acompanyants o el llistat de visites programades pendents.

També hem consolidat la gestió de les incapacitats temporals (IT) per als pacients que ingressen a l’hospital, un tràmit que vam posar en funcionament a finals del 2022 i que aquest 2023 hem desplegat amb èxit, convertint-nos en el centre de la Regió Sanitària Catalunya Central que més IT ha tramitat i, per tant, que ha facilitat als pacients una gestió que anteriorment havien de fer amb el seu metge de capçalera.

Aquests són només alguns exemples del camí que hem començat a recórrer per millorar la relació ciutadania – CSA, i que ens permet seguir avançant cap al propòsit de ser una institució més àgil i amable.

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

L’Hospital Universitari d’Igualada és el centre de la Regió Sanitària Catalunya Central que més Incapacitats Temporals (IT) ha gestionat durant el 2023

La gestió de les IT per a pacients hospitalitzats es va posar en marxa a finals de 2022 i aquest 2023 s’ha consolidat com una de les gestions que ofereix l’àrea d’Admissions. L’hospital igualadí ha estat el centre de la Regió Sanitària Catalunya Central que més IT ha tramitat.

Posada en marxa de grups de pacients

Els grups de pacients han estat una de les tasques estratègiques que ha desenvolupat aquest any la Unitat d’Atenció al Ciutadà i Gestió de Pacients. Concretament, s’han fet grups focals dedicats al bloc obstètric i a l’àrea d’hospitalització Maternoinfantil, així com altres grups amb participació ciutadana en el marc del Pla Estratègic 2023-2025.

Participació al Congrés SEAUS – Sociedad Española de Atención al Usuario de la Sanidad

Professionals de l’àrea d’Atenció al Ciutadà del CSA van participar en aquest congrés nacional, on van presentar un pòster sobre el nou rol professional dels Administratius Orientadors a Urgències i els resultats més destacats.

Ens adherim a l’associació Pianos Vius

Des del mes de novembre de 2023 l’Hospital Universitari d’Igualada disposa d’un “piano viu” al vestíbul. Es tracta d’una col·laboració amb l’associació cultural Pianos Vius, de la mà d’Àuria Grup i de l’Ajuntament d’Igualada, que cedeix l’instrument a la nostra institució per omplir de música i emocions aquest espai públic.

Inici del programa El CSA Sona: humanització i participació dels professionals

El 22 de novembre de 2023, coincidint amb el dia de Santa Cecília, patrona de la música, vam inaugurar el programa El CSA Sona, una iniciativa per humanitzar els espais assistencials de la mà del talent musical dels professionals del CSA. Aquest programa ha tingut continuïtat i una molt bona acollida entre pacients, familiars, usuaris i professionals.

Consolidem les reunions mensuals d’administratius/ves

En aquests espais de trobada compartim projectes, sensacions, idees… i fomentem el treball en equip entre un grup professional amb un rol cada vegada més actiu dins l’organització.

Dades

Dades Globals

13312

Gestions realitzades

12.263 (any anterior)

12503

Atenció presencial

10.680 (any anterior)

Gestions realitzades

813

PAO gestionats

83

Préstecs ortopèdics

1850

Temes varis

16

Segona opinió mèdica

5866

Sol·licituds documentació

109

Document voluntats anticipades

87

Altres gestions

4679

Proves QR

4773

Informes

Reclamacions, agraïments i suggeriments

745

Reclamacions

112

Suggeriments

45

Agraïments

A la memòria de l’any 2024 ja podrem establir la comparativa de dades de la UAC de l’Hospital Universitari d’Igualada amb les dades de 2023, així com oferir el desglossat de dades de la resta de centres del CSA, el CAP Igualada Nord i el Servei de Salut Mental i Addiccions.

Enguany podeu consultar l’informe complet de la Regió Sanitària Catalunya Central sobre agraïments, reclamacions i suggeriments dels centres i veure la comparativa amb la resta d’entitats proveïdores de la regió.