#03

Qualitat i Seguretat de Pacient

La seva funció és proveir de serveis integrals a la població resident a la comarca de l’Anoia i la seva àrea d’influència.

Qualitat i Seguretat de Pacient

Volem agrair a tot el personal la gran implicació en el desenvolupament del Model d’acreditació sanitària de Catalunya,, que en la primera fase d’autoavaluació tanca amb un 94% d’assoliment
Alejandra Sánchez

Responsable de Qualitat i Seguretat del Pacient

Millorem la cultura de la qualitat i oferim una atenció més segura

El 2023 ha estat un any marcat per l’esforç conjunt de tots els professionals del Consorci Sanitari de l’Anoia per desenvolupar el Model d’acreditació sanitària de Catalunya. Volem agrair a tot el personal la gran implicació en aquest procés, que en la primera fase d’autoavaluació tanca amb un 94% d’assoliment, a l’espera de la visita d’inspecció, que desitgem que ratifiqui aquest bon resultat.

La finalitat principal d’aquest procés d’acreditació sanitària és garantir a la ciutadania una assistència eficaç i de qualitat, seguint la política i les característiques diferencials d’aquest model, establertes pel Departament de Salut. No obstant, més enllà de la normativa, aquest procés ens ha servit per millorar la cultura de la qualitat en tots els aspectes que influeixen en la prestació d’una atenció segura. Hem revisat tots els nostres plans de funcionament, hem posat la mirada en tots aquells estàndards que guien la nostra tasca diària com a professionals i això ens ha ajudat a ordenar i organitzar, però també a integrar aquests processos al nostre dia a dia.

Més enllà del desenvolupament del Model d’acreditació sanitària de Catalunya, aquest 2023 des de l’àrea de Qualitat i Seguretat del Pacient hem seguit treballant en diversos eixos; hem fomentat les pràctiques segures i la notificació d’incidents de seguretat del pacient, el que ens permet conèixer i avaluar millor les nostres pràctiques i oferir una atenció més segura; hem seguit implicant els professionals en les comissions i grups de millora; i hem avançat en l’actualització i control documental, malgrat serà aquest 2024 l’any en què es preveu implementar de manera definitiva el nou gestor documental Qualios. Tot plegat, ho podreu veure amb més detall en els apartats de Fets destacats i dades de la memòria.

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

L’àrea de Qualitat i Seguretat del Pacient ha treballat en la implementació del MADS

El desenvolupament d’aquest procés ens ha deixat un gran aprenentatge organitzacional, a nivell de línies tant assistencials com de suport, ha permès definir i evidenciar moltes millores que en el dia a dia no es perceben, a més de servir com a referent per a les altres línies, aprofitant l’experiència aconseguida en el model d’Hospital d’aguts.

Actualització i control documental

Aprofitant l’impuls donat pel procés d’Acreditació, s’han actualitzat 276 Protocols, en els quals s’ha fomentat l’estandardització de les principals activitats de l’atenció Hospitalària, amb una visió integradora, on es descriu la continuïtat amb els altres nivells d’atenció com l’Atenció Primària, Salut Mental i l’Atenció Intermèdia.

Fomentar un clima de confiança que ajuda en la gestió de les notificacions d’incidents de seguretat i la creació de les barreres per prevenir-los

La formació i la sensibilització del personal en les pràctiques segures fomentades ha donat com a resultat que per l’any 2023, que s’ha traduït en un augment de les notificacions, principalment en les àrees d’Ús segur del medicament, on s’han implementat diverses accions, tant preventives com correctives, i en el servei de Radiodiagnòstic on s’ha millorat molt en la mesura i anàlisis dels indicadors de seguretat del pacient pels procediments que impliquen un rics de radiació ionitzant.

Implicacions i participació dels professionals en Comissions i grups de millora

Promoure espais de participació és fonamental, no solament per a trobar les causes reals de les mancances, si no també per proposar plans de millora viables. En aquesta sentit, el CSA compta amb 45 organismes participatius, conformats de manera interdisciplinària per tots els estaments i línies d’atenció del consorci, que denoten la gran implicació del personal en la millora dels processos.

Dades

Assoliment acreditació hospitalària

100 %

Gerència

100 %

Estratègia

96 %

QiSP

100 %

UAC

100 %

Eco-fin

100 %

Comunicació

88 %

Persones i Talent

100 %

Coneixement

96 %

Direcció Assistencial

98 %

Infraestructures

78 %

Sistemes i HC

100 %

Atenció ambulatòria

96 %

Atenció Urgent

100 %

Atenció Hospitalària

100 %

Atenció Quirúrgica

100 %

Laboratoris

100 %

Ús sang

92 %

Farmàcia

100 %

Radiodiagnòstic

100 %

Rehabilitació

100 %

Nutrició

100 %

Control infeccions

100 %

Atenció Social

89 %

Resultats Clients

95 %

Resultats Persones

89 %

Resultats Societat

73 %

Resultats Clau