Aquest 2023 ha estat un any marcat per la recuperació de l’activitat; hem fet més activitat i hem reduït llistes d’espera, el que ens ha permès millorar l’accessibilitat a tots els nivells assistencials i dispositius del Consorci Sanitari de l’Anoia. Aquesta millora s’ha notat especialment a Atenció Primària, a l’àrea de Consultes Externes, Gabinets d’Exploració i Llista d’espera quirúrgica, on hem complert el compromís de millora adquirit a l’inici de l’any amb el CatSalut.
Tot i l’esforç que això ha suposat el 2023 també ha estat un any clau per impulsar un canvi organitzatiu i de model assistencial. Això ens permet avançar cap a una proposta més moderna i més estable, i consolidar una atenció centrada en la persona i les seves necessitats. En aquest sentit, hem posat en marxa la nova organització per àmbits, creant cinc àmbits clínics: l’àmbit Mèdic, l’àmbit Maternoinfantil, l’àmbit Quirúrgic, l’àmbit d’Atenció Intermèdia i l’àmbit d’Atenció Comunitària.
Aquests àmbits assistencials estan liderats pels caps d’àmbit i les responsables d’infermeria, nous rols que tenen el propòsit de reforçar el lideratge assistencial en la presa de decisions estratègiques i organitzatives, apropant-les als nuclis efectius on es desenvolupa el treball assistencial. Aquest ha estat el primer pas per avançar cap a un model organitzatiu formalitzat en àmbits de coneixement, serveis, àrees organitzatives i unitats funcionals, que ens permetrà avançar en la cultura de la presa de decisions que tingui en compte la visió dels diferents professionals i nivells assistencials implicats en l’atenció.
Seguirem treballant en aquesta línia, ja que un dels reptes d’aquest 2024 és fomentar el treball en equip i multidisciplinari i, per garantir-ho, estem reorganitzant els espais tècnics d’hospitalització i valorant canvis organitzatius que facilitin la trobada entre professionals, element imprescindible d’aquesta proposta.
Paral·lelament, hem continuat avançant en la humanització de l’assistència, amb l’objectiu de que sigui més resolutiva, eficient i basada en el coneixement científic i en la seguretat del pacient i, que alhora sigui satisfactòria tant per la persona atesa com pels professionals. En aquest sentit, hem consolidat la figura de l’orientador al servei d’Urgències –que vam impulsar el 2022 amb una gran acollida per part de pacients i professionals–, un nou rol professional per millorar la comunicació de l’equip assistencial amb els pacients i familiars. I, seguint amb el propòsit d’escoltar i entendre millor les preferències dels usuaris, actualment estem treballant per recollir d’una manera sistematitzada l’opinió de la persona atesa mitjançant enquestes i altres espais de participació, com els grups focals.
D’altra banda, aquest 2023, hem començat a recollir els fruits d’algunes apostes iniciades en el darrer any: les alternatives a l’hospitalització convencional s’han consolidat, amb un increment notori d’activitat d’Hospital de Dia i doblant l’activitat d’hospitalització a domicili.
També hem creat la unitat de subaguts per donar resposta a una població envellida i amb patologia crònica avançada ja coneguda i que es descompensa. És un perfil de malalt que per la seva comorbiditat i complexitat té un temps de recuperació més llarg i precisa un tractament integral i multiprofessional que permeti recuperar l’estabilitat dels pacients, amb la màxima integració amb el seu entorn social. El repte del 2024 és permeabilitzar aquesta unitat a l’accés directe des de l’Atenció Primària sense haver de passar per urgències.
En la mateixa línia, a Salut Mental hem incorporat enguany nous equips d’atenció comunitària, que ens permeten oferir una atenció intensiva a domicili de pacients no vinculats al Centre de Salut Mental.
Aquest 2024 seguirem treballant per donar continuïtat al model d’atenció centrada en la persona i les seves necessitats. A Atenció Primària, formulant i implementant un nou model organitzatiu al CAP Igualada Nord. A Salut Mental potenciant el desplegament a tot el territori del Programa de col·laboració entre salut mental i addiccions i l’atenció primària i comunitària (programa PCP). A l’hospital, continuarem el treball per millorar l’eficiència del bloc quirúrgic, a consultes externes iniciarem un pla específic per revisar el model d’atenció i el processos amb la intenció de mantenir l’accessibilitat mitjançant la millora de l’adequació, continuarem potenciant les alternatives a l’hospitalització convencional, a urgències seguirem fent accions per estar preparats per la propera vinguda de l’especialitat.
De forma global i per tot el CSA per una banda estem posant en marxa projectes amb la intenció de millorar la humanització de la nostre atenció, alguns exemples són el projecte UCI oberta, el foment del descans nocturn del pacient ingressat, la millora de la contaminació acústica a l’hospital, i la millora de la humanització del procés quirúrgic, entre d’altres. I per altre es constituirà una comissió per fomentar l’adequació de la pràctica clínica i el Right Care.