#06

Àrea corporativa

El Consorci Sanitari de l’Anoia (CSA) és una entitat pública creada el 2001 i la seva funció és proveir de serveis integrals a la població resident a la comarca de l’Anoia i la seva àrea d’influència.

Les persones del CSA

Entomem el repte de ser una organització més atractiva i amb més capacitat de fidelització del talent, que acull millor als seus professionals i on treballar-hi contribueixi a la realització personal i professional.
Xavier Magrans

Direcció de Persones i Talent

De la gestió dels recursos a la gestió del talent: reorientem la nostra tasca per donar un millor servei a les persones que formen el CSA

El 2023 ha estat l’any en que hem reorientat l’àrea de Persones i Talent del Consorci Sanitari de l’Anoia per fer-la més oberta i més propera als professionals.

Un canvi de rumb que no només ha implicat una renovació a la direcció i comandaments de l’àrea, sinó també en la manera d’entendre la nostra tasca diària. Perquè la nostra feina es centra en ajudar i promoure al màxim el talent amb el que compta l’organització, mantenint com a prioritat el desenvolupament professional dels treballadors i vetllant per facilitar un equilibri entre la vida personal i laboral.

Hem volgut reflectir aquesta nova filosofia amb un canvi, també, en la nomenclatura de la direcció: passem de la gestió dels recursos a la gestió del talent, posant la mirada en les persones.

Per això un dels propòsits que hem volgut complir enguany és el d’escoltar, per entendre i captar les necessitats dels professionals del Consorci Sanitari de l’Anoia. La realització de l’enquesta de satisfacció i motivació professional Opina, aquest desembre de 2023, és la base que ens permet començar a treballar sobre fets i demandes reals, amb la robustesa que confereix el 58% de participació assolit. Les accions de millora que se’n derivin i que es començaran a desenvolupar aquest 2024 seran un dels pilars del nou Pla Estratègic de l’organització.

Però durant aquest 2023 també hem seguit treballant per donar resposta al dia a dia, tant de l’organització com de la pròpia àrea de Persones i Talent; hem actualitzat eines al portal Denario, hem desplegat a la nostra institució el III Conveni del SISCAT (aprovat a febrer de 2023), hem donat continuïtat al Programa de Suport Emocional per a tots els professionals del CSA, hem celebrat unes eleccions sindicals, hem desenvolupat els quadres de comandament de la direcció de Persones i Talent… I molts altres assoliments que podreu veure en detall a l’apartat de “Fets destacats” d’aquesta memòria.

I, seguint amb la tendència dels darrers anys, el 2023 hem continuat creixent en nombre de professionals en pràcticament totes les categories i centres del CSA. En aquest sentit, entomem el repte de ser una organització més atractiva i amb més capacitat de fidelització del talent, que acull millor als seus professionals i on treballar-hi contribueixi a la realització personal i professional.

Llegir més Llegir menys

Dades

Persones i talents

98.99

Facultatius amb més de 50 anys (37,88%)

Plantilla equivalent (FTE) per grup professional

Distribució per grups d’edat

Plantilla equivalent FTE per centres

Dades de Salut Laboral

  • Formació en PRL: 65 edicions, 755 assistents, 4664.5 hores formatives.
  • Accidents laborals: increment del 10% respecte l’any anterior (68 accidents al 2022), però només 16 han causat baixa
  • 2.494 visites/trucades d’assistència per problemes de salut
  • 225 de vacuna covid administrades
  • 445 vacunes de grip administrades
  • Realització de l’avaluació de risc psicosocial del CSA i específica d’Hospitalització
    d’UGA.
  • Homologació del document del Pla d’Autoprotecció de l’hospital per Protecció Civil.
  • Activació del grup de treball MAPO i elaboració del projecte dels Influencers de
    la mobilització segura de pacients.
  • Continuïtat del Programa de Suport Emocional per al personal del CSA.

Fets destacats

Realització de l’Enquesta de Clima Laboral Opina a tots els professionals del Consorci Sanitari de l’Anoia, durant el mes de desembre de 2023. 

Les accions de millora que se’n derivin es desenvoluparan a partir del 2024 i seran un dels pilars del nou Pla Estratègic de la institució.

Nou mòdul de Retribució Variable per Objectius

Posada en marxa del nou mòdul de Retribució Variable per Objectius (DPO’s) del programa Denario, de Persones i Talent.

Continuïtat del Programa de Suport Emocional per tots els professionals del CSA

Incorporem el programa de forma definitiva a l’estructura de serveis als professionals de la Direcció de Persones i Talent i comencem a avaluar l’impacte de les diferents mesures en les persones treballadores.

Anàlisis dels resultat i elaboració del Pla de treball de l’avaluació de riscos psicosocials

Homologació del document del Pla d’Autoprotecció de l’Hospital Universitari d’Igualada per Protecció Civil

Implantació de les diferents mesures i accions de millora derivades del programa de Mobilització Segura de Pacients (MAPO)

Realització de les Eleccions Sindicals del Hospital Universitari d’Igualada

Disseny i preparació per la posada en marxa a l’any 2024 del programa de gestió de l’àmbit de Prevenció de Riscos Laborals i Vigilància de la Salut conjuntament amb la Mancomunitat Servei de Prevenció

Actualització del Protocol d’incidents hostils 

Revisió dels protocol general i del protocol dels incidents hostils entre persones treballadores.

Aplicació i desenvolupament a la nostra institució del III Conveni del SISCAT

Desenvolupament i aplicació dels quadres de comandament de la direcció de Persones i Talent per tota la direcció de la institució

Enginyeria i Medi Ambient

Aquest any hem executat la construcció de la fase 1 del parc solar fotovoltaic (amb previsió de construcció de la segona fase en el període 2024-2025), i també hem fet un pas important a nivell de conscienciació mediambiental dins l’organització amb la celebració de la 1a Jornada de Sostenibilitat Ambiental de CSA
Carme Borrega

Direcció de l’Àrea d’Enginyeria i Medi Ambient

Enginyeria i Medi Ambient, una aposta de futur

Aquest 2023 el Consorci Sanitari de l’Anoia ha canviat la mirada sobre la gestió de les infraestructures i els equipaments, convertint la Direcció de Serveis Generals i Infraestructures en la Direcció d’Enginyeria i Medi Ambient, tota una declaració d’intencions que porta implícita una aposta de futur: l’enginyeria i el medi ambient com a eixos estratègics per a l’organització.  

Amb aquest canvi de denominació posem el focus, d’una banda, en el paper essencial de l’Enginyeria en el sector sanitari, com a impulsors de canvis: en els processos i sistemes de treball per millorar eficiència i resultats, en la distribució i harmonització dels espais per incrementar la confortabilitat i humanització, en la tecnificació de coneixement com a eina bàsica per a una gestió eficient i en la implantació de la millora continua; i per altra banda, reconeixem la necessitat de promoure la Sostenibilitat i el respecte pel Medi Ambient en totes les nostres accions i activitats diàries i ser capaços d’oferir adaptabilitat i ser decisoris amb els desafiaments ambientals actuals i futurs. 

En aquest aspecte de sostenibilitat i respecte pel medi ambient, aquest any hem executat la construcció de la fase 1 del parc solar fotovoltaic (amb previsió de construcció de la segona fase en el període 2024-2025), i també hem fet un pas important a nivell de conscienciació mediambiental dins l’organització amb la celebració de la 1a Jornada de Sostenibilitat Ambiental de CSA, que esperem que es consolidi com un esdeveniment anual on posar en comú idees i projectes per ser una organització més respectuosa amb l’entorn. 

Però aquest 2023 ha estat, també, un any clau per treballar grans projectes de futur a curt, mitjà i llarg termini, precisament amb aquesta mirada renovada: el projecte del nou Bloc Obstètric, amb previsió d’inici de les obres el darrer trimestre del 2024 i finalització al 2025; la segona fase del Parc Solar (2024-2025); i, si mirem una mica més enllà, el projecte de la nova Farmàcia Hospitalària i l’ampliació i remodelació d’Urgències (2025-2028). 

Aquests projectes de futur s’han treballat paral·lelament amb el desenvolupament de la nostra tasca diària com a DIrecció que implica la gestió i coordinació: de l’equip de Llenceria el qual s’encarrega de la gestió de la roba plana i uniformitat; del Servei de Neteja el qual manté els espais nets i realitza el transport intracentre de residus; del Servei de Manteniment el qual gestiona i executa totes les tasques de manteniment normatiu, preventiu i correctiu de l’edifici i les instal·lacions; del Tècnic d’Electromedicina que s’encarrega de les gestions tècniques, revisions i reparacions del parc d’equipament mèdic; del Servei de Seguretat el qual vetlla per la seguretat i integritat dels pacients i professionals; i del Servei de Restauració, de cuina i cafeteria, el qual, cada dia ens ofereix les seves dots culinàries per gaudir d’una alimentació saludable. A tots ells, aprofito aquestes línies per donar un sincer agraïment al seu grau de dedicació i implicació a l’activitat i a l’organització del CSA i el reconeixement de la feina indispensable que realitzen aquestes persones tots els dies de l’any. 

 

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

Pla d’Inversions Pluriennal d’Infraestructures de l’Hospital Universitari d’Igualada i la nova Farmàcia Hospitalària del Servei Integral de Farmàcia

A desembre 2023 s’ha assolit la gran fita d’aprovació del Pla d’inversions Pluriennal 2024-2028 en acord de Govern de la Generalitat de Catalunya, pel Servei Català de la Salut, que permetrà la contractació de la redacció dels projectes executius i l’execució de les obres del nou Bloc Obstètric 2024-2025, i la nova Farmàcia Hospitalària i ampliació i remodelació d’Urgències 2025-2028.

Adjudicació Projecte Executiu Bloc Obstètric

Amb la visió estratègica de poder licitar i executar l’obra de remodelació del Bloc Obstètric en el període 2n semestre 2024-1r semestre 2025, aquest 2023 s’ha adjudicat la redacció del Projecte Executiu i Direcció d’Obra del Bloc Obstètric al despatx d’arquitectura hospitalària Vitaller.

 I Jornada de Sostenibilitat Medi Ambiental

A octubre 2023 es va fer la primera Jornada de Sostenibilitat Medi Ambiental dirigida per el meteoròleg Tomàs Molina. La direcció d’Enginyeria i Medi ambient hi va tenir un paper important, participant en l’organització i amb ponències sobre la feina feta des de l’àrea en matèria de sostenibilitat.

Construcció Fase 1 Parc Fotovoltaic

Durant el 2023 s’ha executat la Fase 1 del Parc Fotovoltaic de l’Hospital Universitari d’Igualada, ha estat una obra llarga i complexa des d’un punt de vista tècnic, i des de gener de 2024 ja està en funcionament.

Adaptació Sala Autòpsies

Amb la col·laboració del CLI s’ha habilitat la Sala d’Autòpsies per poder realitzar l’activitat al nostre centre.

Contracte Hemodiàlisi: canvi de la planta de tractament d’aigua Ultra Pura

El procés de contracte d’Hemodiàlisis ha estat llarg i complex, liderat per l’Àrea de Compres i amb treball conjunt amb l’àrea assistencial, Sistemes i la Direcció d’Enginyeria, un cop adjudicat l’any 2023 per un període de 5 anys, està previst el canvi de la planta de tractament d’aigua ultra pura l’exercici 2024.

Dades

15530

Nombre d'incidències de manteniment i electromedicina

Hospital Universitari d’Igualada – CAP Igualada Nord/Salut Mental i Addiccions

4674

Nombre d'incidències de seguretat

Hospital Universitari d’Igualada – CAP Igualada Nord/Salut Mental i Addiccions

338

Nombre de custòdies de pacients

Hospital Universitari d’Igualada – CAP Igualada Nord/Salut Mental i Addiccions

Sistemes d'Informació

En la línia de facilitar la tasca diària als professionals, hem avançat en projectes com l’adaptació i la implantació del circuit de gestió del Bloc Obstètric integrat amb la central de monitorització; l’adaptació del gestor documental Qualios com a depositari únic per tots els documents estandarditzats de l’organització, entre d’altres projectes.
Albert Molas

Direcció de Sistemes

Més eines pels professionals, més accessibilitat per la ciutadania i més seguretat informàtica

Aquest 2023 la direcció de Sistemes d’Informació hem treballat en el desenvolupament de projectes que tenen impacte en el dia a dia dels professionals, però també dels pacients i usuaris del Consorci Sanitari de l’Anoia. Perquè la nostra vocació com àrea de suport transversal és el servei; posant totes les eines i el coneixement necessari perquè el funcionament diari de l’organització respongui a les necessitats i tendències actuals.

En la línia de facilitar la tasca diària als professionals, hem avançat en projectes com l’adaptació i la implantació del circuit de gestió del Bloc Obstètric integrat amb la central de monitorització; l’adaptació del gestor documental Qualios com a depositari únic per tots els documents estandarditzats de l’organització, entre d’altres projectes.

 

L’adopció i implantació de l’Office 365 amb la migració del correu electrònic al núvol i la introducció del treball col·laboratiu mitjançant eines com Microsoft Teams i Power BI, desplegades aquest any, han assentat les bases del que ha de ser un nou model de forma de treballar. A la vegada, la migració del correu electrònic i la introducció del doble factor d’autenticació, ens ha permès reforçar la seguretat informàtica, per protegir-nos davant dels ciberatacs, que han proliferat al sector salut en els darrers anys. I és que, aquest 2023, la prevenció dels ciberatacs ha estat una de les principals preocupacions de la Direcció de Sistemes d’Informació i continuarem treballant per blindar la confidencialitat de les dades dels pacients i professionals seguint les bones pràctiques i polítiques recomanades per l’Agència de Cibersegurat de Catalunya.

Pel que fa a les millores enfocades a la ciutadania, hem treballat conjuntament amb la Unitat d’Atenció al Ciutadà i Gestió de Pacients en el desenvolupament d’eines per agilitzar tràmits i ser més accessibles per la ciutadania, com la millora del sistema Plexus (que facilita la gestió de cues i crida de pacients) incorporant noves funcionalitats, i adaptacions a la centraleta de telefonia. El 2024 continuarem treballant en aquesta línia, que ens permet apropar el CSA a la ciutadania, implementant eines tecnològiques per conèixer l’opinió dels usuaris a través d’enquestes sistematitzades per diferents canals de comunicació, i facilitant l’accés als serveis amb el desenvolupament d’una nova app dirigida a pacients.

En referència a la continuïtat assistencial i la integració amb Atenció Primària, la implantació del circuit d’interconsultes mitjançant la plataforma is3 millorarà la comunicació entre els dos nivells assistencials i evitarà desplaçaments a les persones ateses.

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

Reforç de la seguretat informàtica: introducció del doble factor d’autenticació i auditoria de ciberseguretat

Durant el 2023 s’han realitzat inversions per millorar la seguretat informàtica del CSA, amb la migració del correu electrònic al núvol amb Office365 i la introducció del doble factor d’autenticació per protegir-nos davant dels ciberatacs. L’auditoria de ciberseguretat que hem realitzat ens ha permès identificar un pla d’acció de millora continua, incloent la monitorització de les alarmes de seguretat per part de l’Agència de Ciberseguretat. S’ha millorat l’entorn de backup entre altres elements amb la incorporació d’una nova llibreria de cintes per poder disposar de còpies on no puguin arribar els ciberdelinqüents.

Evolució dels quadres de comandament per a l’anàlisi de dades

Pel que fa referència a l’anàlisi de dades, hem continuat evolucionant els quadres de comandament amb el suport de l’eina Power BI, donant resposta a les necessitats de l’organització, a nivell directiu, de comandaments i de professionals.

Projectes i integracions per millorar processos

Hem treballat en un ampli ventall de projectes i integracions que han permès optimitzar processos de diferents àrees i departaments del CSA i oferir una millor atenció als pacients, com les millores al sistema Plexus de Direccionament de Pacients, la implementació d’un sistema de gestió del procés obstètric que integra tot el procés, la incorporació de noves funcionalitats al panell assistencial, la preparació del gestor documental Qualios per poder recollir tots els documents estandarditzats del CSA; la implantació de l’aplicatiu Pharmasuite per la millora de la traçabilitat i qualitat en la fabricació dels medicaments; o la implantació de la petició d’interconsultes des d’Atenció Primària a especialitats mitjançant la plataforma de comunicació is3.

Dades

5066

Peticions de resolució d’incidències

4739

Incidències resoltes

549

Gestions d’altes i baixes d’usuaris al sistema

2800000

Correus bloquejats pel filtre antispam

35

Servidors nous per gestionar nous programaris i equipaments

Recursos econòmics

Aquest any hem afrontat reptes importants; el canvi de la compra de serveis per part del CatSalut, on han desaparegut els programes derivats de la Covid i s’han incorporat els programes relacionats amb la millora de l’accessibilitat dels pacients ha comportat un canvi en la distribució de la despesa.
Meritxell Bros

Direcció Economicofinancera

Mantenim la sostenibilitat econòmica del CSA i treballem en la millora contínua de les operacions i processos de l'àrea Economicofinancera

Aquest 2023 hem mantingut l’equilibri i la sostenibilitat econòmica del Consorci Sanitari de l’Anoia, i ho hem fet sense haver de renunciar a oferir cap dels nostres serveis essencials, millorant equipaments i tecnologia. Tot plegat, mitjançant una gestió financera prudent i la cerca activa de fonts alternatives de finançament. Aquesta estabilitat econòmica és clau per continuar avançant cap a l’assoliment dels nostres objectius com a organització.

Malgrat hem pogut tancar l’any de manera satisfactòria, aquest 2023 hem afrontat reptes importants; el canvi de la compra de serveis per part del CatSalut, on han desaparegut els programes derivats de la Covid i s’han incorporat els programes relacionats amb la millora de l’accessibilitat dels pacients al sistema sanitari, ha comportat una lleugera davallada dels ingressos per a l’organització, però sobretot un canvi en la distribució de la despesa que ens ha fet adaptar de nou circuits i procediments per donar resposta a les noves necessitats d’accessibilitat, com la reducció de llistes d’espera.

En paral·lel, com a àrea de suport, hem treballat en la implementació de millores en la compra i gestió logística, que tenen un impacte directe en el funcionament diari dels serveis; com la millora de la coordinació amb els proveïdors, l’optimització dels processos de compra i el seguiment rigorós dels inventaris, que ens han permès garantir un subministrament eficient de recursos.

També hem apostat per la revisió constant de les nostres pràctiques i processos, ja que creiem que és un exercici fonamental per a la millora contínua, que ens permet créixer i evolucionar. A través d’una anàlisi regular de les nostres operacions, podem identificar àrees d’oportunitat i implementar canvis que optimitzin l’eficiència i l’eficàcia de la nostra feina diària. Aquest enfoc ens permet adaptar-nos als canvis de l’entorn, innovar en la manera com realitzem les nostres tasques i garantir que estiguem alineats amb els nostres objectius estratègics.

Llegir més Llegir menys

Fets destacats

Invertim més d’1M d’euros en la renovació d’equipament

Destaquem la renovació de part de l’equipament de l’àrea de materno-infantil, adquirint noves incubadores, monitors neonatals, respirador infantil i noves taules tèrmiques per valor de 245.000 euros. A més, hem seguit apostant per l’adquisició d’equips que faciliten el diagnòstic per part dels nostres professionals, com poden ser els ecògrafs.

Manteniment de l’equilibri econòmic de l’entitat

Hem aconseguit mantenir la viabilitat de la entitat, i sense tenir tensions de tresoreria

Apostem per productes més sostenibles

Hem fet proves pilot per incorporar nous productes més sostenibles amb el medi ambient

Hem avaluat més d‘un centenar de productes a la Comissió de compres

on part d’ells s’han incorporat al catàleg de productes del CSA

Dades

1066061.34

Inversions

54712.73

Resultat financer

96754740.69

Detall de la despesa

Tancament econòmic